Dagen Är Kommen

Ordet blev kött och tog sin boning bland oss. Märkligt det där må jag säga. Hur kan ord bli kött? Josef ska ha funderat på att skilja sig från Maria enligt prästens predikan. Istället kom något väsen till honom i en dröm och fick honom att ändra sig. Tanken väcks ändå: Utsattes den godtroende Josef för tidernas bluff i brist på faderskapstest? Idag har jag varit på konsert, musikgudstjänst, i sällskap av mor och far. Det känns väldigt jul med kyrka. Ateistiskt nog blir jag endast kyrklig under december månad varje år. Mer av tradition än reell tro.

Innan kyrkan var jag hos syster och svåger där jag försökte hålla isär hennes kombattanter till söner. Den äldre av dem vet inte riktigt hur han ska hantera sin lillebror. Ena stunden med sympati, nästa med antipati. Ena stunden delar med sig och vill att brorsan ska vara med, nästa tar tillbaka grejerna då han ser att brorsan verkar visa väl mycket glädje. Ofta är det väldigt många (två) bröder på alldeles för liten yta. Då behöver man bara vänta på den där knuffen eller slaget som man vet komma skall. Det svåra är att förutse det. Det behövs inte mycket, ibland inget alls, för att det ska smälla. Därav svårigheten att förutse. 

Igår var jag på innebandy, Färjestaden-Växjö. Stryk för de svart-vita med 6-4 (4-6 vore kanske mer korrekt men känns fel). Tyvärr verkade det inte som att man har tryggheten längre. Uppspelen kändes krystade och Växjö kunde enkelt vända och kontra vid flera tillfällen. Man saknar, i mitt tycke, några riktigt snabba forwards och ett rakare spel. Det har alltid varit lättare att göra mål när man skjuter framifrån mål än bakom. Det är inte fult att skjuta, det är inte fult att göra mål. Ta mycket skott, våga stå framför mål. Det behöver inte vara så svårt. Framförallt behöver man inte göra det svårare än det redan är. Det gör ont i mig när FIBKen förlorar. Ont i ett svart-vitt hjärta. 

/ d.ä.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0