Fredmans epistel N:o 9

Det närmar sig nu. Snart begynner ännu ett nytt år. Ännu ett år äldre. För första gången blev det extremt tydligt att även jag måste blivit äldre då jag mötte en liten gosse på systembolaget idag. Den lille gossen är lillebror till en av mina forna klasskamrater från låg- och mellanstadiet. Märkligt må jag säga. "Får du handla här?" frågade jag. "Eh, ja" svarade gossen, "hur gick det till?" frågade jag. Låt er inte luras, jag är inte helt bakom flötet. Tvärtom. Jag förstod så klart att den lille gossen hunnit fylla 20 år. Men hur tiden kunde gå så fort är mig likväl ett mysterium. Jag gjorde, i mitt tycke, bra men kanske något kostsamma investeringar inför morgondagen. Lite Kilkenny, en "Långe Jan" samt en liten flaska Moêt & Chandon. Viktigt att skjuta kork i morgon. Då jag inte har någon duglig sabel avstår jag att sabrera även i år. 

Hoppas det blir någon form av nyårsfirande för min del i morgon. Nu har jag ju ändå gjort ovan nämnda investeringar och då känns det som ett debacle om det hela går om intet. Personligen har jag svårt för sådana högtider som nyårsafton, Valborg och midsommarafton. De riskerar alla att bli ett gigantiskt antiklimax. Såsom jag resonerar löper man mindre risk för antiklimax om man inte förväntar sig något. Om man sedan inte ens deltar i något blir risken än mindre. Får se vad morgondagen har i antågande helt enkelt. Gutår!

Hej! mina Flickor lyfta på kjolen,
Dansa och skratta, hör Basfiolen;
Ge Fader Berg Confonjum
Och Hoglands med gröna blan.
Hör Fader Berg, säg du hvad hon heter,
Hon där vid skänken vindögd och feter?
Gumman på Thermopoljum,
Hon är det, ja ta mig Fan.
-  -  -  Trumpen och blinder,
-  -  -  Gumpen är trinder,
-  -  -  -  -  -  -  -  -
Hals-fräs min gumma; brumma Dulcjan.
Käraste Bröder här är behag,
Här är Musik och Flickor hvar dag,
Här är Bacchus buden,
Här är Kärleks Guden,
Här är all ting, här är jag.

- utdrag ur Fredmans epistel N:o 9 av Carl-Michael Bellman

/ d.ä.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0