Det är inte lätt att va' ödmjuk

Jag såg ett avsnitt av "Beauty and the geek" häromdagen. 8 nördar paras ihop med 8 "dumma skönheter", som det stod i programinfon. Jag noterade att alla nördarna hade bakgrund i naturämnen. Huruvida det rör sig om ett rent sammanträffande eller om det faktiskt är så att fysikerna, mattematikerna och så vidare, helt enkelt är mindre begåvade vad gäller annat än sitt område. Hos vissa av dem kunde en lätt autistisk sida skymtas. 

Det verkar gå rätt bra för de svenska fjunisarna i Juniorhockey-VM. Det är mycket roligare att se på JVM än till exempel Euro Hockey League med alla sina plojturneringar som inte gäller något. Utöver att JVM faktiskt är på allvar spelas där även en mycket snabbare och mer underhållande hockey. 

Semesterbilder. Det är något speciellt med semesterbilder. Det speciella ligger inte i vad de föreställer utan att mängder av kort knäpps trots att ingen av resenärerna porträtteras. Istället verkar det som att alla semesterfotografer tror att de sett något nytt. Skrämmande, för semesterfotografen kanske, nog har det påfallande ofta tagits hundratals bilder av samma objekt. Varför ska man till exempel ta kort på, ja, säg Långe Jan? Många är de turister som mest varit i vägen, både bildligt och bokstavligt, som stått med kameran i högsta hugg och tagit random-kort på Ölands allvar. Konstnärligt!

Idag åkte mor och jag till Kalmar och hoppades på en bra rea. Tji fick vi. Morsan köpte lite julgrejer till nästa jul. 50% billigare för att man måste ställa det i förrådet i nästan ett år. Bra. Däremot var allting annat, motsatsen till bra. Jag vet inte om det är jag som blivit kräsen eller vad det rör sig om. Kanske är det bara så att allt blivit lite sämre? Vid en tur på stan ser man dessutom, inte utan att man blir lite illa till mods, exempel på hur ungdomarna klär sig. Det är som någon sorts uniform. Inte en snygg uniform utan en mer ungdomlig dumhets-uniform. Säckiga jeans av modell "målarfärg på bakfickorna" nedstoppade i ett par allt annat än snygga tubsockor. Vidare en munktröja eller dylikt med stor blaffa på bröstet. Några sneakers av tvivelaktig modell, och som krona på verket en frisyr med mer vax än hår. Lite manga-liknande. Lite seriefigur. Lite knasigt. Mycket osnyggt. Nu kanske någon frågar sig vad jag har för rätt att döma. För att besvara frågan kort, jag har den bästa rätten.

/ d.ä.



Kommentarer
Postat av: Locus Standi

Locus Standi!?

2008-12-29 @ 23:08:21
Postat av: Carl-Jan, Smygarn, Trollhättans svar på Fantomen

Jag håller helt och hållet med dig angående modet. Hur vågar de? Slynglar! De lyssnar säkert på såndär hiphop också. Anstalt är ordet.



Nu är jag ju alldeles upprörd.



d.ä. for President!

2008-12-30 @ 00:31:05
URL: http://gjort.blogg.se/
Postat av: d.ä.

Jag ser gärna också att jag blev president. Det finns stor anledning att tro att världen vore en bättre plats då.

Locus standi? Ja det kanske man kan säga... fast talerätt är väl inte samma som rätt att agera domstol? Kanske jag som missuppfattat?

2008-12-30 @ 13:59:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0