I need a hero

Föga förvånande blev det ännu en kalkon-placering för Sverige och Charlotte Perrelli i årets Eurovison Song Contest, även känt som Schlagerfestivalen. Efter det lilla jag hört av låtarna som deltog kan konstateras att placeringen inte hade något att göra med att Hero var dålig, snarare att smaken i Europa är sämre. Piraterna kom tydligen före och den låten var riktigt dålig, tydligen verkar många ha svårt att skilja på show och låt. En tanke jag inte riktigt förstår, för min egen del räcker det absolut inte med en show. Vill man titta på show får de väl söka sig till en cirkus eller, med tanke på dagens scenshower inom musikbranschen, hellre en strippklubb. De där "Pussy cat dolls" är väl ett typexempel, det är ju mer show än musik i deras nummer. Visst, de är säkert duktiga men... Hur som, ryssen Bilan vann i alla fall Eurovision. Han klädde sig helt i vitt. Helt vit klädsel känns väldigt mycket Backstreet Boys '98. Är det möjligen så att vissa länder i Europa ändå ligger ett litet steg efter Sverige rent utvecklingsmässigt? Nu ska sägas att jag absolut inte har något emot Ryssland eller övriga öststater. Ibland tvärtom, Ryssland har ju till exempel en av världens bästa nationalsånger. När NASA la flera miljoner på att utveckla en penna som klarade av tyngdlöst tillstånd i rymden använde ryssarna en blyertspenna. En ryss skapade tetris, vem har inte spelat tetris? Ett av ytterst få pussel där man strävar efter att aldrig bli klar.
Charlottes reaktion på debaclet känns igen, alldeles för väl. ”Kommer att sova gott i natt” jo jag tackar jag.

Svenskarna i Detroit låg bakom ännu en seger, nu i finalen mot Pittsburgh. Hela 4-0 vann de med. Just fyra mål kanske inte är så mycket egentligen men att nolla ett av NHL:s bästa offensiva lag är bra gjort. De är sköna Detroit, alltid med långt i slutspelet och med NHL:s snyggaste matchställ. Att de har inte mindre än sju svenskar i laget är stort, riktigt stort. Att Lidström är kapten och Zetterberg assisterande kapten är också en bragd i sig.

Chelsea sparkar Avram Grant efter två andraplaceringar. På sätt och vis är det rätt, att få ett silver är att förlora ett guld. Jag tror dock det är svårt med ett "lag" som Chelski, många stora stjärnor som ser sig själva som större än laget. Det ryktas ju om att Drogba till exempel köper upp stora kvantiteter av sin tröja för att få statistiken att se ut som att han är populär. I själva verket är det Terry och Lampard som säljer bäst, kanske inte helt oväntat ändå? I vilket fall önskar jag Chelsea ingen lycka och absolut ingen välgång.

"Blev du ledsen?" Undrar om de ställt den frågan till Zlatan eller vilken annan manlig fotbollspelare som helst? Varför skulle hon bli mer ledsen än andra?

Delas det ut guldklockor för lång och trogen tjänst? Gubben har kämpat mot regeringen i 40 år, det känns ändå aktuellt att fortsätta? Fast jag vet inget om konflikten som sådan eller särdeles mycket om Colombia över huvud taget ska väl sägas. "Under de senaste 15 åren har gerillan blivit mindre politiskt betingad och våldet har kommit att handla om kontroll över kokainproduktionen." Märkligt.

/ d.ä.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0