Tell it like it is

Hemma nu efter några timmars arbete. Hade lite svårt att hålla koncentrationen uppe i slutet. En högst sannolikt, bidragande orsak var att tiden för för knapp för att inta föda imorse. Trots att det är ljust på morgonen har jag svårt att kliva upp. Jag avundas den morgonpigge.

Tidigare har både jag och bloggens andra författare behandlat kanal 5:s program "Sanningens ögonblick". Jag skrev då om svårigheten att vinna trots att man talade sanning. Nu har aftonbladet också skrivit en artikel om det. Man har cirka en procent chans att vinna, även om man svara sanningsenligt. "Man kan jämföra det med att slå en femsidig tärning 21 gånger – utan att siffran 1 någonsin skulle komma upp, säger Mikael Andersson." Presschefen för kanal 5 försvarar sig med att likna lögndetektorn med en fotbollsdomare som inte alltid har rätt i alla bedömningar. Vet inte riktigt vad jag tycker om just den jämförelsen men jag håller med honom om att den som ger sig in i leken får leken tåla. Det är ju faktiskt så att deltagarna vet om hur bedömningen går tillväga.

Lunchdags! Antar att det blir makaroner och korv idag igen...

/ d.y.

Kommentarer
Postat av: A2

En femsidig tärning? Finns det ens sådana? Enligt Wikipedia är svaret nej. http://sv.wikipedia.org/wiki/T%C3%A4rning



Men det kanske bara var ett teoretiskt exempel, även om det var ett dåligt sådant.

2008-05-08 @ 19:15:52
Postat av: A2

Okej. Efter viss tankeverksamhet (läs: surfande på wiki) hittade jag en geometrisk form som skulle kunna användas som en femsidig tärning. Nämligen denna: prism" rel="nofollow">http://en.wikipedia.org/wiki/Triangularprism



Men som det står på länken jag nämnde i förra kommentaren bygger själva idén med en tärning på att den är formad som någon av de platonska kropparna, dvs. att alla sidor är lika stora.



Så är dock inte fallet med den femsidiga tärningen. Ergo, det var ett dåligt exempel.

2008-05-08 @ 23:47:44
Postat av: d.y.

Intressant att det är en lektor i matematik som tar upp exemplet. Eller så är det Aftonbldet som har missuppfattat något, det är inte särskilt osannolikt.

2008-05-09 @ 00:15:12
URL: http://johanssonandjohansson.blogg.se/
Postat av: A2

Nej, det är, precis som du säger, inte särskilt osannolikt. Jag tycker de missuppfattar saker till höger och vänster mest hela tiden.



Vidare tror jag att exemplet med den femsidiga tärningen ansågs vara passande då lögndetektorer (enligt de test som utförts) anses visa rätt 4/5 gånger, dvs. 80% av gångerna. För att då få till det så att alla förstod gjordes exemplet med den femsidiga tärningen.



Men jag står ändå fast vid min åsikt om att det var ett dåligt exempel.

2008-05-09 @ 13:41:31
Postat av: d.y.

Jag tror också att det var det de försökte exemplifiera.



Jag delar din åsikt fullständigt.

2008-05-09 @ 14:16:01
URL: http://johanssonandjohansson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0