You could have it so much better

Jag förutsätter att ingen undgått skriverierna om Josef Fritzl och det han utsatte sin dotter och sedermera sina barnbarn för. Nu har han under ett förhör kommit med en ny version av barmhärtighet och medmänsklighet. En form av "om jag skadar dig men sen plåstrar om dina sår så är jag snäll för att det var jag som plåstrade om dem"-attityd. Väldigt märkligt det där må jag säga. Undrar om det skulle hjälpa ett misshandels- eller våldtäktsoffer mycket. "Tack så hemskt mycket för att du hjälpte mig på med kläderna igen, körde hem mig och lagade ett mål mat", som att man ska glömma det som gjorts innan. Visst sa någon lirare något i stil med "vänd andra kinden till" men Josef verkar ju ta det till sin spets.

Hela den där grejen får mig att fundera lite över inavel och hur det ter sig. Så pass mycket vet jag att inavel är produkten av två släktingar. Enligt wikipedia är inavel ovanligt i Sverige men desto vanligare i vissa stammar i Mikronesien, Grönland och Mellanöstern. De två första kan man på något vis förstå, de är ju förhållandevis isolerade från andra människor. Det lustiga är att det tydligen ska finnas en viss positiv effekt av inavel också. Vad som förvånar mindre är att det också är vanligt inom kungafamiljer. Tydligen var vår nuvarande kungs föräldrar sysslingar, det är förvisso inte särdeles nära. Här är ett exempel på vad en hel släkts inavlande kan ställa till med.

/ d.ä.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0