Loneliness is better when you're not alone

Nu är jag ensam. Kanske är det därför detta blir ett relativt bittert inlägg. Tigern har farit en sväng till andra sidan jorden. Till värmen i Sri Lanka närmare bestämt. Hon ska volontärarbeta och hälsa på sin biologiska familj. Rätt häftigt ändå.

Igår startade melodifestivalen. Ett jippo som jag tycker blir sämre och sämre varje år. Igår spelades ingen bra låt. Emilias låt var väl helt okej men hennes stämma var inget att hänga i julgranen dessvärre. Var är nutidens motsvarigheter till ABBA och Herreys?

Kring 02:00 ringde det på dörren. Märkligt tänkte jag. Jag kollade ut genom titthålet och såg två uniformklädda personer. Det var två väktare som verkade lika förvånade som jag när jag öppnade dörren. Kanske förväntade de sig en fest som för tankarna till ett slagfält. De tyckte i alla fall att det spelades för hög musik och bad mig vänligt men bestämt att sänka ljudet. Jag hade spelat musik i max 20 minuter och musiken jag spelade var inte direkt Corona-dunk. Det var Royal Philharmonic Orchestra. Det kan inte vara varje helg väktarna blir uppringda för att någon spelar klassisk musik på för hög volym. Jag stängde av musiken och började fundera. Att väktarna hade gått fel var min första tanke. Jag tyckte själv inte att jag hade spelat så högt men samtidigt vet jag ju av egna erfarenheter att det hörs ganska tydligt vertikalt i dessa hus. Var det en granne som klagat eller hördes det ut i trappuppgången så väktarna hörde musiken när de patrullerade? De var inte alls otrevliga eller så men jag kan nog tycka att man kan få spela musik på en lördagkväll i ett studentområde men jag kanske lever i min egna egoistiska värld och måste kanske hitta andra sysselsättningar. Personligen skulle jag nog som granne först ringa på och be personen i fråga sänka ljudet innan jag tillkallar väktare men som sagt - jag lever ju i min egna värld. Det känns i all fall en aning ironiskt att jag aldrig fått klagomål förr och nu får jag det då jag spelar klassisk musik...

Snökaoset fortsätter. Hoppas det snöar lika mycket i fjällen! Vecka 10 har jag nämligen planer på att åka till Kittelfjäll. Här i Umeå får det gärna börja bli vår nu!

/ d.y.

Kommentarer
Postat av: d.ä.

Buse!

2009-02-08 @ 13:29:08
Postat av: Alzer

Jag håller helt med dig om att ringa väktare är lite av en sista utväg, kanske inte den allra sista men ändå.



Mycket konstigt att någon reagerade på för hög musik när det just handlar om klassisk musik. Förbryllande, minst sagt.

2009-02-09 @ 17:06:01
Postat av: d.ä.

A2, du behöver inte gömma dig bakom ditt haxxar-namn här. :)

2009-02-09 @ 22:24:47
Postat av: emmie

det är en väldigt fin låt.. :) du borde ha spelat den för väkatarna, det hade bett om en kopp te!

2009-02-10 @ 00:03:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0