Soul Shakedown Party (Gästbloggare Peson)

Det är mycket nu. Tentan stressar och pressar mina kära vänner. Själv har jag den farliga känslan att det löser sig. Jag skulle vilja påstå att jag är onödigt lugn, som motsats till flertalet individer i klassen som med en fanatisk manövrering endast har ett stort AB i sikte. Jag tror inte att man blir lyckligare över ett AB men å andra sida har ett betyg av ädlaste valör en viss inverkan på framtida lycka, allt i Darwins anda. Med AB eller ej så vill alla umgås med personer som är lyckliga. Lycka har nämligen den förträffliga egenskapen att den smittar av sig, men tyvärr gäller det även det motsatta. Därför undviker vi gärna olycksaliga personer och en segregering mellan lyckliga och olyckliga uppstår. Genom detta skapas små kluster av lyckliga individer där olyckliga ej äger tillträde, inte uttalat men ändå med en strikt tillämpning. Nu värnar jag mycket över det kamaraderi jag har bundit så jag ska inte gå längre i detta resonemang men jag vill bara framföra att sällan är jag så lycklig som jag är efter en tenta. Lycklig kanske är lite starkt men sällan är jag så glad som efter en tenta. Då träffar jag mer än gärna alla i klassen på en vild tentafest där jag blir smittad av andras glädje över att nu är det förbi. Kanske kan även den olycklige på detta sätt bli lycklig? 

Jag måste erkänna att jag halkat efter lite i bibelstudierna. För att vara helt sanningsenlig bör det nog sägas att det inte blivit några alls. Jag är visserligen konfirmerad men det var mest en anledning till att få åka på läger med kompisar. En möjlighet att obefogat få lite dyrbara presenter är även det en faktor som inte ska förglömmas. Trots (eller på grund av) min bibelokunnighet måste jag fråga mig varför de tre vise männen kallas ”De vise männen”. Av vad jag har förstått så såg de något stjärnfall på himlen som de raskt beslutade sig för att följa efter. Vilken normalbegåvad människa börjar följa efter en stjärna?  Möjligtvis ett beteende av en enfaldig men det vittnar åtminstone inte om någon större visdom! Och vem får för sig att slumpmässigt ge bort guld, rökelse och myrra till en nyfödd unge? 
Så hur blir man en vis man? Var detta ett självtaget epitet? Tillsynes verkar de varit tre charmanta grabbar som planlöst drev runt i öknen från husfest till husfest. Då kan man förvisso ha stor användning av myrra som var den tidens ”oil of olay” för de välbärgade, följaktligen kunde denna produkt även användas som glidmedel. Rätt soft att ha massa cash, röka och glidmedel när man är på resande fot. Man skulle kunna säga att de var lite av dåtidens George Michael. Mannen som blivit gripen tvetalet gånger på offentliga toaletter. Ena gången för att ha blottat sig framför en polis och andra gången för knarkinnehav. Om det är denna typ av män som enligt bibeln är ”De vise männen” så har kristendomen starka trovärdighetsproblem, samtidigt skulle detta innebära jag plötsligt skulle känna viss sympati för denna religion. Som ni förstår lämnar mina bibelkunskaper mycket att önska och man kan undra varför. 

Imorgon är det tenta och framförallt TENTAFEST! Då ska vi lyckliga samlas och låna lite av filosofin från kristendomen, vara lite som ”De vise männen”! Festa som George Michael! Rock’n’roll! NUUU ÅKER VI! 

Dagens lapp: 
Pippis mamma är i himmelen! Var DIN mamma är vet jag inte! Men hon jobbar inte här! Plocka undan efter DEJ!” 

/Peson

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0