Unchain My Heart

När jag kom innanför dörren igår låg ett brev och väntade. Ett inkassokrav närmare bestämt, detta trots att jag betalat den fordringen kravet åsyftade. Högst beklämmande tyckte jag och eftermiddagen var därefter mer eller mindre förstörd. Vånda, jag ansåg mig, självfallet, inte ha gjort något fel. Visserligen, jag betalade en dag för sent och det var helg. Men å andra sidan var det som sagt helger och grejer, vem skickar med gott samvete ut inkassokrav då? Idag ringde jag till dem, då var allting i sin ordning. Det var de som gjort fel. Kanske skulle jag försöka med en skadeståndstalan enligt 18§ Inkassolagen? Visserligen bara en dags plåga men ändå uppenbart lidande. Tyvärr verkar det vara så att Inkassolagen ska tillämpas endast i komplicerade fall till vilka min situation kanske inte härrör. 

"Som framgår av det nyss återgivna uttalandet under förarbetena kan emellertid någon helt fast avgränsning av området för skadeståndsskyldigheten enligt inkassolagen inte göras. En försiktig utvidgning av skadeståndsansvaret utöver det centrala tillämpningsområdet kan i vissa fall te sig motiverad."  - NJA 1985 s143

Kanske kan det nu te sig motiverat? Ett inkassoföretag kan ju inte skicka ut inkassokrav när fordran redan är reglerad. Det är i mitt tycke nästan som att spela lotto. Gemene man får ändå anses vara orolig över att hamna i trubbel med inkassokrav och betalningsanmärkningar och sådant tråkigt som kan komma därav. 

Så, något annat. Idag har vi tentapluggat, räknat en massa. Jag är inte riktigt vass på det där. Så fort det kommer siffror på tal (haha) så blir min koncentrationsförmåga än mer likt ett barns än i vanliga fall. Därför var det kanske inte så bra att jag höll i pennan och fick kladda på whiteboard-tavlan. Fast resultatet var ganska fint. Starchild, the Demon, Spaceman och the Cat. Alla fick de vara med. Återstår att se om någon respekterar det "låt stå" jag la till. 

Till min stora glädje har jag dessutom fått ersättning för min resväska som blev försenad 10 timmar vid resan Umeå-Kalmar. Idag verkar vara en annorlunda dag nämligen en bra dag. Men det kan ju (och brukar) ändra sig ganska snabbt. 

/ d.ä.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0