Rape me

Som d.y. redan gett en antydan till kommer här ett litet inlägg om de domslut som idag klubbades i Högsta Domstolen (HD). Man gör, som jag förstår det, skillnad på våldtäkt på en man och våldtäkt på en kvinna. Jag har inte läst domen i sin helhet utan bara artiklar på DN och Dagens Juridik och utifrån dem verkar det som att skillnaden är att mannen (pojken på 17 år) inte blev penetrerad. Som att pojken inte skulle känna sig utnyttjad? Undrar vad Torgny och de andra herrarna i HD skulle känna? Domen hade tydligen mycket av sin grund i förarbetena och där sägs enligt Lars Persson "att om man onanerar åt en annan person så är det normalt inte en sexuell handling som är jämförbar med ett samlag." Jag kan spontant tycka att det borde rubriceras som samma brott.

Vad anser ni gott folk? Jag känner att jag gärna läst hela domen innan jag kommenterade men kunde inte låta bli. Länken via Dagens Juridik till "hela domen" hade jag inte tillgång till och Zeteo hade ingen lust att fungera nu.

/ d.ä.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0