Soul of a woman was created below

Föreläsning idag. Två stycken närmare bestämt varav den första var med ordinarie lärare. Den gav oss inte så mycket kött på benen vad jag förstod, det hela tedde sig ganska översiktligt. Inför den andra föreläsningen gick många hem och de missade en av terminens mer intressanta föreläsningar. Jag är inte säker på huruvida det är positivt att jag anser just den föreläsningen vara en av de bättre då den egentligen inte behandlade så mycket juridik. Kanske är det här helt fel utbildning för mig, men det har ingen större betydelse. Oavsett yrke blir man nog trött på det. Hursomhelst, den andra föreläsningen inriktades på bilder och budskapet de förmedlar. Aldrig har det tidigare varit så mycket naket på en föreläsning som idag. Då behöll ändå studenterna och föreläsaren kläderna på. Bilderna innehöll nakna dvärgar, she-males och så vidare. Jag blev snart varse att jag inte alls tolkar bilder som andra (läraren) gör. En bild med tvenne tuffa rockers fick honom och vissa åhörare att känna sig som misshandelsoffer. Personligen var jag imponerad av Phil Lynnot med polare. En bild med en struts iklädd kostym ledde till besynnerligt beteende i salen. Någon brast ut i gapskratt, någon försökte skoja. Jag är kanske inte rätt person att döma någon men allvarligt, får ni inte skratta hemma eller?
En höjdpunkt var dock när en bild på en lättklädd kvinna omgärdad av diverse borr fick föreläsaren att "börja fantisera om penisar". Som sagt, jag läser inte riktigt samma budskap i bilder som andra.

Det har inte undgått mig att den som får flest reaktioner på sina inlägg är d.y. tävlingsmänniskan i mig, hur töntigt det än kan låta, lider. Jag har lite svårt att förstå mig på min egen tävlingsinstinkt. Den tar sig uttryck i de märkligaste former. Eftersom jag, nästan, alltid är ärlig kan jag därför säga att även en sådan petitess gnager mig. Man brukar säga att första steget mot förbättring är att man måste vara medveten om sina brister. Det sa en lärare till mig när jag erkände att jag inte pluggade så mycket men att jag skulle ändra på det. Nu några år senare har det tyvärr inte hänt så mycket på den fronten. Förvisso plockade jag fram "Svensk och europeisk marknadsrätt 1" och tänkte faktiskt tanken att kika i den inför föreläsningen. Istället började jag skriva det här inlägget om egentligen ingenting. Intressant också med Vårpropositionen på TV:n jag inte har.

Inspirerad av min morfar (90 år i år) har jag lagt mig till med en ny vana. Han har sedan en längre tid tagit sig ett "tomteglas", speciella små glas med tomtar på som morfar har, whisky varje kväll. Det gör även jag numera. Gjorde det när jag bodde hemma också men här i norr har jag inte orkat köpa någon whisky förrän häromveckan. Det dumma är att whisky liksom mat alltid tar slut. Det, om något, är en riktigt ond cirkel. Oavsett hur mycket mat man än köper tar den garanterat alltid slut varför man måste köpa mer. Mat kan vara en av livets mest onödiga utgifter. 

Jag läste i Campus-Jurist och skummade genom intervjun med Jens Lapidus, advokaten och författaren bakom "Snabba cash", vilket väckte tankarna på att själv skriva en bok. Det kanske vore en kul grej? Jens påstod att arbetet som jurist var en rak motsats till att vara kreativ. Jobbigt, jag är nog bättre på att vara kreativ än att läsa böcker och juridik. Därför kanske det vore en bra idé för mig att skriva en bok. Fantasi har jag ganska gott om, ska bara ta en karaktär ur något sammanhang. Har redan en kandidat faktiskt, en bokens konnässör. Skulle kunna bli en riktigt bra bok tror jag. Frågan är när jag ska "författa" den, under sommaren kanske. Men då är det tänkt att dels jobba på mitt gamla jobb, dels renovera stugan. Som vanligt rinner boken säkert ut i sanden, jag är ju trots allt medveten om min bekväma, för att inte säga lata, sida.

/ d.ä.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0