Willkommen, Bienvenue, Welcome!

Vid niotiden i morse landade planet på Umeå flygplats, ur steg en sömndrucken gänglig gestalt. Jag var dock nöjd eftersom han fått två "kontinentala frukostar". Den på flighten mellan Arlanda och Umeå var mest smaklig ty då fick jag själv breda smör på en nygräddad fralla. Gårdagen var dessvärre inte fullt lika rolig då ett inköp glömdes kvar i planet från Heathrow. Nåja, kanske ska dra det hela från början.

I fredags morgon for hela familjen Johansson, sammantaget 13 personer varav med tåget mot Kastrup och därifrån med flyg vidare mot London. Resan började vid sju-tiden och slutade inte förrän framåt 23. Ofta tar det väldigt lång tid när man är ett så pass stort sällskap i synnerhet när sex av dem är barn. När vi kom till hotellet blev bekymmersrynkorna djupare än förut, dels p.g.a alkisarna utanför, dels att hotellet var under ombyggnad. Hursomhelst, på fredag kväll blev det bara inkvartering och sömn. Lördagen började med en promenad in mot city från Vauxhall i södra delen av stan, vi hamnade mer eller mindre rakt på Westminster Abbey. Väl där gick delar av sällskapet in och tittade på bl.a. kröningsstolen de använt sedan 1300-talet. Den såg inte särskilt bekväm ut, inte var den så estetiskt tilltalande heller. Därefter gick vi förbi Big Ben och tog en flodbåt via Themsen till Towern. Det var ett stort komplex minsann, kronjuveler och en hel del historia rymdes inom murarna. På tal om murar, murare måste leva gott i London då större delen av husen är tegelhus. Sedan lite mat inmundigats och åtskilliga toabesök avklarats tog vi så dubbeldäckaren mot Leicester Square för att köpa biljetter till någon musikal. Valet blev till slut Cabaret. Ingen av oss visste riktigt vad det var för någon och då jag skulle köpa biljetterna fick jag höra att den innehöll "full nudity". Detta påpekade jag till min syster men hon påstod sig sedan inte hört det. Det gjorde förhoppningsvis ingen större skada då det var fem vuxna samt min brors äldsta. Jag vågar inte lova att hennes uppväxt blir detsamma efter att sett den musikalen. 

På söndagen besökte vi Madame Tussauds, det var stundtals underhållande. Själv kan jag ha lite svårt för att gå runt och titta på gubbar och gummor flera timmar men en gång är ingen gång. Därefter var det så lite egen tid, fyra timmar för att vara exakt. Under den tiden hann jag träffa Karies och strosa omkring på Camden market samt avnjuta en öl strax i närheten därav. Jag passade på att köpa en scarf/halsduk som får Carl-Jan att bli röd av avund i en butik där. Hittade däremot ingen jacka som tilltalade mig. Sedan var det samling med familjen vid Leicester Square och därifrån gick vi något kvarter in till China Town och besvärade en av restaurangerna där med vårt besök. 

Måndagen gick praktiskt taget hela dagen till hemresan. Märkligt nog verkar den alltid gå snabbare än utresan. Visserligen spenderade vi en timme i närheten av Piccadilly och någon leksaksaffär där. Min far, svåger och jag spenderade den tiden på ett café i närheten istället. Jag passade på att smyga in i en affär och köpte en tröja. Vilken jag var mycket nöjd med. Synd bara att den blev kvar på flygplanet vid Kastrup. Ska ringa polisen i Danmark i morgon och höra om de fått tag på den. Jag har enorma svårigheter att förstå det språket men jag håller tummarna att det ska gå bra denna gången. Annars får det väl bli på engelska istället.


Kanske blev detta inlägg svåröverskådligt och svårt att läsa. Jag ber om ursäkt för detta på förhand och skyller sonika på min trötthet som varit påtaglig sedan ett par, tre timmar tillbaka.

/ d.ä.

Kommentarer
Postat av: Carl-Jan

"...och därifrån gick vi något kvarter in till China Town och besvärade en av restaurangerna där med vårt besök."

-klockrent. Man kan, nästan som en scen ur en svensk familjefilm, se hela släkten välla in på en kinarestaurang och en servitris som ser vänlig ut på ett smärtsamt sätt.

2008-05-04 @ 15:04:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0