Om Jag Hade Pengar - Gästbloggare Peson

Finanskrisen har sannerligen övermannat mitt kära Svea rike. Rapporter om varsel och konkurshot dominerar nyhetssändningarna och förstasidorna, men jag kan inte påstå att jag berörts tänkvärt av detta. Fram tills nu.

Trots att inkomsten är intakt så har jag med förfäran beskådat hur mina sparpengar, investerade i diverse värdepapper, sakta men säkert minskar. Men inte ens detta har oroat mig. Däremot har det medfört att jag har försökt dra ner på mina utgifter, bara för sakens skull.


Det första som stryker med är konsumeringen av kläder. Jag konsumerar (maskulin form av shoppar vilket är feminin) inte ofta så där sker inga drastiska förändringar av min ekonomi.


Nästa utgiftsområde som står på tur blir festandet. Men där är redan utgifterna minimala i och med mitt nya hälsosamma och vita liv.


För att lyckas minska på utgifterna alls måste jag alltså dra ner på den sista möjliga posten, MATEN. Alla som känner mig vet att det bär mig emot. Flådiga luncher är ett minne blott och blodpuddingens tid är nu. Det värsta är att det inte går att äta blodpudding iklädd nypressad Oscar Jacobson-skjorta och tigerbyxor samt de där snabba skorna från NK, och samtidigt behålla sin trovärdighet. Det känns fel. Så på obestämd tid är det t-tröja, baggie jeans och sneakers som gäller. Om detta skulle vara en förändring till det bättre eller sämre är upp till andra att avgöra. Helt klart är ändå att med lågkonjunktur följer en annan klädstil.


Dagens lapp:

”Kommersiell reklam undanbedes”- Uppsatt på onämnd brevlåda


/ peson



Kommentarer
Postat av: A2

Hej Peson,



Trevligt med en gästbloggare. Även jag har märkt av finanskrisen gällande sparpengarna men den enda åtgärd som jag har vidtagit är att förändra lite i hur pengarna är placerade. Men vem vet? Kanske kommer jag också behöva tänka över min konsumering?



Angående dagens lapp. Mycket rolig. Men en fråga som jag ställer mig själv är vilken typ av reklam som inte är kommersiell? Samhällsinformation? Fast det är ju inte reklam utan just samhällsinformation. Mycket lustig lapp.



"Ingen reklam, tack"-lappar kommer ju i alla möjliga former och färger. Personligen gillar jag de som Martin Rebas har gjort och publicerat på http://www.rebas.se/humor/ingenreklam.shtml. Jag kör på den tredje uppifrån.



A2 out.

2008-11-23 @ 21:09:42
Postat av: peson

=)Jo reklam betyder ju just kommersiellt meddelande (svenska akademiens ordbok)...



Måste nog säga att "ge min reklam till min granne"-skyltarna var lustigast.

2008-11-24 @ 11:24:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0