När Jag Var En Ung Caballero

Kollade på Döda Poeters Sällskap igår, senast jag såg den måste varit på någon svenskalektion i högstadiet. Alltså var det inte helt konstigt att filmen kändes precis som att jag aldrig sett den förut. Jag blev faktiskt lite entusiasmerad efter att ha sett den, att börja plugga på ett mer strukturerat sätt tedde sig plötsligt som roligt och intressant. Kanske var det ändå poesin och pipröken som gjorde att det verkade så trivsamt. Dock är slutet av filmen inte lika trivsamt. Att filmen är en liten kurs i preppy-mode är även det en aning intressant. Det där med skoluniform verkar vara lite småtråkigt men kanske vore det ett bra knep att få ordning på "dagens ungdomar". 

Idag var det föreläsning, för en gångs skull innebar det en viss sovmorgon. Det har varit väldigt dåligt med den varan den senaste tiden. Tyvärr för min del innehöll föreläsningen en del matematik vilket föranledde stort besvär. Under gymnasiet då jag studerade vid Stagneliusskolans samhällsprogram med internationell inriktning var endast matte A och B obligatoriska. Efter avslutad B-kurs frågade min mattelärare "ska du läsa matte C?". Lite förvånad men ändå hedrad att han kanske trodde jag hade den kapaciteten svarade jag lite svävande "näe, det hade jag väl inte tänkt...". "Nä, bra" blev hans korta kommentar. Som ni kanske förstår är det då med stor bävan jag tar mig an räkneuppgifter av olika slag

Efter föreläsningen basgruppade vi lite inför handledningen. När jag, som av outgrundlig anledning har till uppgift att mejla ut våra dokument, skickade frågorna vi skulle ha till handledningen råkade det dock bli lite fel. Dokumentet hamnade inte där det skulle, det verkade inte hamna någonstans faktiskt. I själva verket hade jag råkat bifoga fel dokument och med tanke på att tiden blev för knapp kom vi till handledningen mer eller mindre utan frågor. I alla fall inte i pappersform.

När handledningen var över slöt jag upp med d.y. och A2 på bussen ner till stan. Samtliga hade vi diverse ärenden och "rean" på MQ skulle analyseras. "Rean" var inte mycket till rea dock. Ändå passade jag på att köpa lite underkläder och på så vis skjuta upp tvättningen i alla fall några dagar till. Lite skoblock köptes på Classe i sjön och den sedvanliga rundan avslutades med något som kanske ändå kan vara dagens höjdpunkt. Höjdpunkt är kanske att ta i förresten. Kanske mer dagens överraskning. Det hela utspelade sig när vi var på KICKS, A2 är i begrepp att lägga en ansenlig summa på någon ny doft varför vi stod en bra stund och sniffade tills vi fick ont i huvudet. Hur orkar folk sniffa bensin och sånt elände? Att sniffa parfym är i längden rätt tungt det också. Nåja, när vi stod där kom det plötsligt fram en tjej, hon såg inte gammal ut, måhända var hon i 16-årsåldern. "Ursäkta" frågade hon och knackade d.y. på axeln varpå han vände sig om, "är du mods eller skinhead?". Att döma av ansiktsuttrycket blev d.y. ganska förvånad och verkade ha svårt att komma på något bra svar. Slutligen svarade han "njaa, jag är väl inspirerad av skinhead..." Han hann inte säga så mycket mer innan hon, något oartigt, avbröt med följdfrågan: "Vad är du då?" Därefter sa hon något om att hon själv var mods och slutligen något som väl skulle föreställa en komplimang. Det är roligt det där med att döma folk precis efter hur de klär sig. Jag påstår inte att jag är helt utan synd vad gäller den egenskapen, snarare tvärtom. Ändå strävar jag efter att tänka annorlunda. Roligt också att man "måste" ha någon form av tillhörighet. Vad hände med "tänka själv"? Måste man läsa vid universitetet för att lära sig det? Är det för svårt på gymnasiet?

/ d.ä.

Kommentarer
Postat av: Paco

"Inspirerad av skinhead"? Kollat på This is England eller? Tönt! Tror du att subkulturell tillhörighet och självtänkande är en motsägelse? Hands off jävla bög...

2008-10-14 @ 08:08:39
URL: http://punkochoi.blogg.se/
Postat av: d.y.

Vet inte riktigt om jag förstår vad du menar. Det jag vill peka på är att jag inte vill sortera in varken mig själv eller andra i fack. Just inom den subkulturen finns det saker som tilltalar mig, exempelvis musiken och stilen utan att för den skull säga att jag tillhör den subkulturen.

2008-10-14 @ 18:18:48
Postat av: d.ä.

Inte för att det kanske behövs men jag svarar gärna också.

Kul att du läser bloggen och bidrar med konstruktiv kritik. This is England är en bra film och jag hoppas att folk ser den just av den anledningen. Huruvida jag (eller d.y.) är en tönt låter jag vara osagt. Vad jag efter noga korrekturläsning kan förstå påstås det aldrig att "subkulturell tillhörighet" och självtänkande skulle vara en motsägelse. Vad som däremot framkommer i texten är en förundran över att man på grundval av vissa kläder skulle vara tvungen att tillhöra någon subkultur överhuvudtaget. Jag trodde inlägget skulle vara lätt att förstå men tydligen är det alldeles för bristfälligt författat.

2008-10-14 @ 18:25:16
Postat av: Paco

Ni två>> Meningen med att tillhöra en subkultur är att bli instoppad i ett fack. Tafsar man på andras subkultur utan att kunna stå för det är man inget annat än en liten lort, som Astrid Lindgren skulle ha sagt. Vilken typ av "skinheadmusik" gillar du, och vilka stilelement anammar du? RAC:n? Limsniffarpunken? This is England kan fara åt helvete med tanke på hur många mediestyrda modeslavar som börjar köpa martens och färdigklorinerade jeans bara för att nån anglofil med spaltutrymme hajpat det...

2008-10-16 @ 06:55:59
URL: http://punkochoi.blogspot.com
Postat av: d.y.

Om jag nu skulle vara tvungen att stoppa in mig själv i ett fack skulle det snarare vara någon typ av anglofilfack om det nu finns ett sådant. Det som tilltalar mig stilmässigt är det stilrena exempelvis pikéer & skjortor. Angående musiken lyssnar jag gärna på äldre ska som Desmond Dekker men även på lite nyare som Madness. Men jag är något av en allätare och lyssnar även på rock från 60-, 70- och 80-talet och annat. Jag kan förstå irritationen över att stilen blivit lite av ett hajpat mode i och med filmen men samtidigt kan den hjälpa att krossa en del fördomar. Däremot tycker jag att man ska kunna bära exempelvis en Fred Perry-piké utan att nödvändigtvis klassificera sig själv som skin,eller ökenkängor utan att klassificera sig själv som mods, håller du inte med? Nu pratar jag alltså inte om att kopiera stilen rakt upp och ner.

2008-10-16 @ 12:29:35
Postat av: Paco

D.y.>> Jo, fralldel fralldel. Märkena i sig är ju inte något som varken skins, mods eller casuals kan kalla sina egna. Fred var ju en homosexuell tennispelare och ingen skinnboll, exempelvis.



När det gäller fördomarna kring skinheads skiter jag fullständigt i vad svennebanan tror eller tycker. Hellre att gemene man ser på skinnskallar med avsky och förakt än att de omfamnar dem.



Sen är faktiskt de högerextrema elementen en lika stor del av skinheadkulturen som den uttalat antirasitiska och/eller vänsterextrema delen, vad man än tycker om den saken. Skinheads har aldrig haft en gemensam politisk ståndpunk, det är det enda man kan slå fast.

2008-10-16 @ 17:35:36
URL: http://punkochoi.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0