Visit To Vienna

Nåja, kanske inte riktigt men vissa likheter finns det. Mycket vatten och en del finare väder än här i norr. Tidigt i måndags lämnade jag lägenheten hoppade in i taxin som väntade. Prydligt packat fördelat på tvenne väskor lågo kostym, ett par skjortor, tröja, två par skor, dator. Sakrätt och Allmän Fastighetsrätt hade också hittat ner i packningen. Dessa hade dock likväl kunnat bli kvar i bokhyllan, visserligen blev det lite läst på flyget och på Arlanda. Mest blev det dock sovande. 
Väl hemma mötte en förvånansvärt stor välkomstkommitté bestående av mor och far, syster o hennes två söner. Bättre välkomnande får man leta efter. Efter en bra förmiddag var det dags att svida om inför 90-årsfirandet. Ungefär 50 gäster dök upp, morfar verkade nöjd, gästerna också. Själv kan jag väl konstatera att det inte riktigt var en tillställning jag kommer minnas som en av de roligaste. Men det är väl inte alltid därför man är på födelsedagsfirande, huvudsaken var ju att morfar var glad. En dam var uppe och drog historier titt som tätt, ett tag mer tätt än titt. Kanske inte historier man skrattar åt nu för tiden men man gjorde nog det för några decennier sedan. Sättet hon berättade på var lite underhållande dock. Just när man trodde det var över så kom hon på en till. "Nähä, nu kommer jag väl inte håg någon mer... jo det så att..." I brist på underhållning hängav jag mig åt ätande istället. Det blev mycket potatisgratäng och fläskfilé följt av hallontårta till efterrätt. Väldigt gott.

Igår gick jag och mor genom alla presenter tillsammans med morfar, satte blomsterna i vatten och stuvade in buteljerna i skåpet. Det blev några exemplar av morfars favorit Royal Canadian [råjall kann-adian]. Inte riktigt min te-kopp det heller, min bror däremot har svårt att dricka "fin-whisky" han föredrar så kallad "ful-whisky". Märkligt det där. Vi är inte särdeles lika min bror och jag. På eftermiddagen åto vi kroppkakor, dessa voro alldeles förtjusande och undertecknad inmundigade inte mindre än 9 stycken under dagen. 6 till middag 3 till kvällsmat. På kvällen begav jag mig till Björnhovda och mina brorssöner. Deras mor skulle på föräldramöte, fadern på körövningar. Min brorsdotter skulle iväg på dans varför det blevo fyra gentlemän kvar. De tre gossarna skötte sig med bravur och ville till min förtjusning titta på "Äntligen hemma". När så programmet startade anbringades ett andäktigt lugn. Full fokusering på Martin Timells hammarslag.

Idag kom jag hem till Umeå igen. Lustigt med ordet "hem", för var dag blir det svårare att precisera vart det ligger.

Jag och d.y. diskuterade huruvida vi skulle ha gästbloggare med något inlägg per vecka, kanske varannan vecka. Vad tror ni om det? Funderar dessutom på att investera i en pipa, det är i mitt tycke en alldeles förträfflig accessoar. Kanske ett startpaket kunde räcka? http://www.brobergs.com/pippaket.htm Det får bli en sådan "länk" idag, jag orkar inte hålla på med html och sådant trams. 

/ d.ä.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0